Søg blandt 1000 spørgsmål

Her kan du søge blandt tidligere spørgsmål og svar. Måske har vi allerede svaret på dit spørgsmål.​
Finder du ikke svar på dit spørgsmål, så klik her og Spørg Bolius.

  • Spørg Bolius

    Hvem har ansvar for kloak under privatfællesvej?

    Hej Bolius Vi er en grundejerforening med private fællesveje. Hvis kloaken udfor en grund er tilstoppet, og det medfører 'oversvømmelse'...

  • Spørg Bolius

    Entreprenøren vil have forudbetaling - kan vi aflyse aftalen?

    Vi skal til at lægge nyt tag, og har fået kontakt til et tagfirma, som vi langt om længe har fået et tilbud fra. Men de overholder ikke deres aftaler. Kan vi...

  • Spørg Bolius

    Laminatgulv på betongulv - er dampspærre /fugtspærre nødvendig?

    Kære Bolius, Først tusind tak for et genialt site og ikke mindst magasin - det er et fantastisk stykke arbejde i gør. Jeg skal lægge e...

  • Spørg Bolius

    Kan jeg bruge Solignum træbeskyttelse indendørs, ønsker den fine overflade?

    Hej Bolius Et lidt usædvanligt spørgsmål :-) Sort Solignum har en fantastisk flot overflade. Kan man bruge det indendørs (til møbler)...

  • Spørg Bolius

    Er det almindeligt at kommuner giver vidtrækkende dispensationer for bygninger - og er det lovligt?

    Kære Bolius Ekspert Er det almindeligt at kommuner giver vidtrækkende dispensationer for bygninger? Vores nabo har fornylig fået tillad...

  • Spørg Bolius

    Erhvervsejendom ændret til beboelse - kan kommunen kræve ansøgning og dokumenter?

    Jeg har overtaget en nedlagt landejendom, som vi vil bruge som bolig. Men vi kan ikke komme overens med kommunen om BBR-oplysningerne.

  • Spørg Bolius

    Har jeg overskredet bebyggelsesprocenten ved at medregne vejareal?

    Jeg har ifølge kommunen overskredet bebyggelsesprocenten. Jeg har imidlertid et håndskrevet notat fra 1972 om, at jeg måtte indregne omgivne (private) vejdele i...

  • Spørg Bolius

    Hvor længe må jeg være om at bygge mit sommerhus, uden at byggetilladelsen bortfalder?

    Jeg er i gang med at bygge nyt sommerhus. Jeg har byggetilladelse igangsættelse af byggeriet er anmeldt. Hvor længe kan byggeriet være igang uden at kommunen...

  • Spørg Bolius

    Må jeg bygge værksted/atelier med toilet uden at søge byggetilladelse?

    Må man uden byggetilladelse indrette et skur i ved et sommerhus som atelier/værksted og med toilet og håndvask, hvis det ikke anvendes til beboelse?

  • Spørg Bolius

    Kan der være asbest i kældervæggen?

    Hej Bolius<br /><br />Vi er igang med at renovere en murermestervilla fra 1953. Vi er lidt i tvivl om hvorvidt der kan være asbest i puds...