Søg blandt 1000 spørgsmål

Her kan du søge blandt tidligere spørgsmål og svar. Måske har vi allerede svaret på dit spørgsmål.​
Finder du ikke svar på dit spørgsmål, så klik her og Spørg Bolius.

  • Spørg Bolius

    Hvordan er mine rettigheder til at få bedre dagslys i min ejerlejlighed, når bestyrelsen ikke vil beskære træerne?

    Min ejerlejlighed, som vender mod vest og nord er meget mørk. Det skyldes bl.a. overdækket altan men primært at ejerforeningens bestyrelse har valgt at have...

  • Spørg Bolius

    Mos på taget, tømreren sige vi skal lade det ligge - har han ret?

    En tømrer har frarådet at få mos fjernet fra gammelt tag. Han siger mosset holder taget tæt, bliver det fjernet, kan regn trænge gennem pladerne. Kan det passe...

  • Spørg Bolius

    Hvor højt skal der være til loftet i en nyopført lejlighed?

    Hvad er minimumshøjden i beboelsesrum i nybyggeri ?

  • Spørg Bolius

    Lugt af mug når vi åbner loftlem trods nyt tag og ingen fugt - skyldes det manglende ventilation?

    Hej. Når loftlemmen åbnes eller emhætten tændes, kommer der en hengemt lugt fra loftet. Huset fik nyt tag i 2012 og der er ikke fugt at finde nogle steder. Der...

  • Spørg Bolius

    Hvor tæt på huset kan jeg plante valnøddetræ, uden rødder skader fundamentet?

    Hvis man vil plante et valnød træ i haven hvor langt et afstand bør der være fra en etagebyggeri sokkelen og fundament, så træets rødder ikke søger ned til...

  • Spørg Bolius

    Andelslejlighed - er det nedhængte loft lovligt eller er det brandfarligt?

    Kære Bolius, Jeg har netop købt en andelslejlighed på 4. sal, hvor der er opstået tvivl om, hvorvidt de sænkede lofter er lovlige ift. bygningsreglementet....

  • Spørg Bolius

    Vi har fjernet maling og puds for at få rå murstensvæg, men støv og fugt giver dårligt indeklima - kan det skyldes de fritlagte mursten?

    Vi bor i en ejendom fra 1930 hvor vi har blottet en væg, for at få det her rå look som vi er rigtig glade for. Vi har fjernet en god mængde tapet og maling, og...

  • Spørg Bolius

    Sat huset til salg, men mener at K3 i Tilstandsrapporten er en fejl - hvordan er reglerne?

    EBAShar leveret en tilstandsrapport på vores hus og har gjort røde anmærkninger (K3'ere) til undertaget. EBAS påstår at det er en bygningsfejl fra 1985, hvilket...

  • Spørg Bolius

    Borebiller, efterisolering og dampspærre - hvordan vælger jeg den rigtige isolering og den bedste løsning?

    Jeg har borebiller og vil have det behandlet. I samme ombæring vil jeg have alt gl. isolering ud - så der kan sprøjtes på ALT træværk. Der er ikke dampspær...

  • Spørg Bolius

    Inspektionslem, skal den fastgøres så den kan demonteres - eller må den fuges?

    Hvad er reglerne for en inspektionslem? Skal den fastmonteres med skruer eller må man fuge den fast?