Søg blandt 1000 spørgsmål

Her kan du søge blandt tidligere spørgsmål og svar. Måske har vi allerede svaret på dit spørgsmål.​
Finder du ikke svar på dit spørgsmål, så klik her og Spørg Bolius.

  • Spørg Bolius

    Hvad er der galt med mine vinplante - bladene fine men druerne har hvidligt skær?

    Jeg har måttet kassere ca. 200 klaser røde druer af ukendt sort. Stokken er ca. 15 år gammel, og det er første gang, jeg er ude for problemet. Stokken står på...

  • Spørg Bolius

    Hvad er et anneks - og betyder gammel Lokalplan at vi ikke kan bygge til?

    Hvordan afgør man ud fra bygningsreglementet (BR18), om en påtænkt tilbygning til et sommerhus skal klassificeres som et anneks? Det er interessant for os,...

  • Spørg Bolius

    Vil efterisolere og udskifte træbeklædningen på sommerhus - kan vi få håndværkerfradrag?

    Hej Vi har et sommerhus fra omkring 1950, hvor meget stadig er originalt, også træbeklædning og næsten ingen isolering. Vi står overfor, at ville efterisolere...

  • Spørg Bolius

    Rotteskader i varmekanaler, forsikring vil reparere ikke udskifte - men er det lovligt når der er asbest?

    Hej - vi købte hus i starten af 2020. Ikke ret lang tid efter fik vi konstateret rotter. Det viser sig at rotterne har løbet rundt i og gnavet vores...

  • Spørg Bolius

    Kan jeg fjerne gammel strukturtapet fra væg af gipsplader?

    Vi er nu nået til entreen i vort hus - vi vil meget gerne have udskiftet tapet fra primo 1970. Tapetet er opsat på gipsplader og der er tale om strukturtapet -...

  • Spørg Bolius

    Skal udskifte gasfyret, men efter mine beregninger er varmepumpe ikke rentabel?

    Hej, Vi bor i hus fra 70'erne på 176m2 bolig, og har gasfyr og gulvvarme. Vores forbrug er 1.520m3 om året svarende til ca. 12.000 kr Det er tid til at skifte...

  • Spørg Bolius

    Hvordan finder jeg en god bolig?

    Der kommer et tidspunkt i ens liv, hvor man ikke har kræfter og penge til at bo i eget hus længere. Derfor vil jeg høre, hvordan du anbefaler, jeg starter min...

  • Spørg Bolius

    Hvordan udnytter vi bedst håndværkerfradraget?

    Jeg synes, jeg har læst, at man kan få fradrag for maling af vinduer og yderdøre. For at være helt sikker, tjekkede jeg skat.dk, men kunne ikke finde det her....

  • Spørg Bolius

    Hvordan indretter vi haven til alderdommen?

    Vi er meget glade for vores have og er i gang med at omlægge den, så vi kan fortsætte med af at have glæde af den. Blandt andet vil vi omlægge vores køkkenhave...

  • Spørg Bolius

    Mister jeg pensionen, hvis jeg udlejer et værelse?

    Jeg er enlig pensionist, bor i eget parcelhus, der ikke er ret meget gæld i, og derfor har jeg mulighed for at blive boende også som pensionist. Men huset er...