Selv om du måske ikke er tilfreds med en håndværkers arbejde eller prisen, er der naturligvis grænser for, hvad du kan tillade dig at sige til vedkommende. Prøv i stedet at sige det på en pæn måde, hvis du er utilfreds med noget – det giver ofte en bedre chance for, at et dårligt arbejde kan blive rettet op.

Morten K. Mathiasen, bygningsekspert og indehaver af MKM Byg og Ole Vedsted-Jakobsen, byggesagkyndig og fagekspert i Bolius, giver her deres bud på, hvad du aldrig bør sige til en håndværker.

1. ”Det ku’ jeg have lavet bedre selv”

Her skyder du virkelig med skarpt på håndværkerens faglige kompetencer, og det er sjældent populært.

Hvis du er utilfreds med arbejdet, vil det være langt mere gavnligt for jeres relation – og muligheden for at få rettet op på arbejdet – hvis du går mere konstruktivt til værks og siger noget i retning af:

– Jeg har forståelse for, at det var et svært stykke arbejde, men det er ikke blevet så pænt. Kunne du give det et ekstra skud?

2. ”Ville din kone være glad, hvis du havde lavet det hjemme hos dig selv?”

Denne bemærkning er tarvelig, fordi din håndværker sikkert gerne ville have brugt mere tid på arbejdet – ligesom han ville gøre, hvis det var i hans eget hjem.

Men som forbruger får du, hvad du betaler for, og mange forbrugere er benhårde og presser prisen. Dermed presser de også den tid, som håndværkeren kan tillade sig at bruge, hvis han vil have opgaven.

Prøv i stedet at tale med håndværkeren om, hvordan I kan finde en løsning på at få rettet op på det, du ikke er tilfreds med, der giver mening for begge parter.

3. ”Det må være med i prisen”

Ofte kan din håndværker finde uventede ting undervejs i en renovering. Det kan fx være råd i træværket eller dårlige vandrør, som kræver ekstra arbejde. Og når du bliver præsenteret for en ekstraregning for det uventede arbejde, er det ikke i orden at presse citronen og forsøge at få det med i det eksisterende tilbud.

Sørg for at få lavet en god kontrakt med håndværkeren, så I ikke er i tvivl om, hvilket arbejde, den indbefatter. Basér den gerne på Forbrugeraftale ved håndværkerarbejde.

4. ”Jeg tror da fanden, det er så dyrt, når du skal køre rundt i den slags bil”

Det er ikke uset, at mester og mange håndværkere kører godt og dyrt. Det sender et signal om succes i branchen, og derfor kan mange fristes til at drille håndværkeren, når vedkommende står med hatten fremme, eller tilbuddet er dyrt. 

Men her signalerer du, at din håndværker har lagt ekstra oven i prisen for at kunne finansiere sin dyre bil, og det er hverken godt for jeres relation eller forhandlingsklimaet.