Daglig oprydning, punktlighed og styr på de byggetekniske regler. Ting de fleste af os helst vil kunne forlange af vores håndværker. Men kan vi det?
Vi har spurgt tømrer og bygningskonstruktør og tidligere fagekspert i Videncentret Bolius, Casper Kjerumgaard.
Kan du forvente, at din håndværker...
...rydder op efter endt arbejdsdag?
Kan du efter et håndværkerbesøg forvente at komme hjem til et nogenlunde ryddeligt hjem uden byggematerialer og værktøj spredt overalt og byggestøv i et tykt lag på gulvet?
- Ja, den daglige oprydning bør være i orden. Fx bør savsmuld og mørtel være fejet op og "byggepladsen", sikret, så der ikke ligger søm, skruer og andre byggematerialer og flyder, som dine børn kan komme galt af sted med. Derudover bør selve byggepladsen være i en sådan stand, at naboer og andre på vejen heller ikke bliver generet (Se også BR18 ).
- Du kan også godt forvente, at byggematerialer, som fx brædder eller isolering, er dækket ordentligt til, så det ikke bliver ødelagt.
...kommer til tiden?
Kan du forvente, at din håndværker kommer på dagen og tidspunktet, I har aftalt? Og kan du forvente, at han ringer, hvis han bliver forsinket?
- Ja, du kan godt forvente, at håndværkeren kommer til tiden som aftalt. Og du kan også godt forvente, at han ikke går til og fra arbejdet, men kommer hver dag, indtil arbejdet er færdigt, med mindre I har aftalt andet. Det er ikke ok pludselig at blive væk et par dage uden at aftale det med dig. Håndværkeren bør desuden altid ringe, hvis han ikke kan komme fx ved sygdom.
...har styr på de byggetekniske regler?
Kan du forvente, at din håndværker har styr på byggetekniske regler, som fx hvor meget isolering, der skal ligge på loftet?
- Ja, du kan forvente, at en håndværker har styr på alle byggetekniske regler inden for sit felt - det er han faktisk forpligtet til. Men du kan ikke forvente, at han har styr på alle regler på andre områder, fx, at en tømrer har styr på elarbejde. Det skal du selv have styr på. Hvis du ikke selv har sat dig ind i de relevante byggetekniske regler, kan du spørge en rådgiver som fx en bygningskonstruktør eller bygningsingeniør.
... retter fejl - også småfejl?
Kan du forvente, at håndværkeren kommer tilbage efter endt opgave og retter også helt små fejl som fx en lille ujævnhed i spartlingen?
- Ja. Du kan altid forvente, at opgaven er håndværksmæssigt korrekt udført. Det er svært at tale om en minimumsgrænse for, hvad der er ok at bede håndværkeren rette. Men som kunde bruger vi jo vores øjne til at vurdere arbejdet, og hvis du kan se en fejl, når arbejdet er færdigt, så er det ikke i orden.
- Det er desuden en rigtig god idé, at du som kunde fra starten laver en aftale med håndværkeren om gennemgang af arbejdet, når det er slut.
...holder en løbende dialog?
Kan du forvente, at håndværkeren er klar til at svare på alle dine spørgsmål i tide og utide over telefon og mail?
- Ja, det er helt ok at ringe til håndværkeren med spørgsmål. Det kan du godt betragte som en del af den service, du har købt. Du skal naturligvis ikke ringe kl. 10 om aftenen, men i almindelig arbejdstid vil en god håndværker betragte det som en del af jobbet at svare på spørgsmål om byggeprocessen.
- Ved større projekter, som fx en ny tilbygning, udskiftning af taget eller ny facadeisolering, der forløber over mere end 2 uger, kan du også godt forvente ugentlige byggemøder, hvor I mødes og taler om, hvordan processen forløber, og får afklaret spørgsmål, der opstår undervejs.
Afstem dine forventninger med håndværkeren
Selv om det er rimeligt at forvente oprydning eller god dialog, så er det ikke altid sådan, virkeligheden ser ud. Derfor er det altid smart at forventningsafstemme med din håndværker lige fra starten.
Skriv fx en liste over dine forventninger og gennemgå den sammen, inden arbejdet starter. Opstår der problemer, så tal om dem på en venlig og positiv måde, så snart de opstår.