Klik for større billeder og swipe for flere billeder
Her bor
Stine Kristensen og Thomas Iversen med børnene Elliott, 3 år, Mila, 2 år og Willa på 8 mdr. Huset er 112 m2, hvoraf børneværelset, som alle tre børn deler, er på 16 m2.
- Vi kunne jo ikke pludselig trylle flere kvadratmeter eller et børneværelse mere frem, og syntes pludselig, at vi var så udfordret, at vi måtte hyre en ekspert til at hjælpe med at løse indretningsknuden, fortæller Stine Kristensen, da hun taler med Videncentret Bolius i 2015.
Hun og manden Thomas Iversen købte for et par år siden et mindre parcelhus i Værløse, hvor planen var, at parrets to, små børn skulle dele et 16 m2 værelse.
Planen begyndte dog hurtigt at smuldre, da Stine opdagede, at barn nummer tre var på vej.
Hjælp os, Kalle!
Stine kontaktede Kalle Thesbjerg med opgaven, at han skulle lave et børneværelse, der kunne deles af 3 børn i mindst 5 år.
Kalle Thesbjerg er uddannet dekoratør, har de sidste 12 år har været selvstændig med firmaet ’Design by Kalle’ og blev landskendt, da han tidligere i år var ekspert i DR’s boligserie ’Helt på plads’.
Kalles speciale er at udtænke kreative indretninger, hvor pladsen udnyttes optimalt, og hvor løsningerne er funktionelle med en høj grad af æstetik og leg indbygget. Især, når han har med børneværelser at gøre.
- Derfor var udfordringen i Værløse også lige til, siger Kalle, der efter et par timers idémøde, hvor Stine og Thomas fortalte om deres drømme, behov og børnenes personlighed, havde planen for de tre børns fælles værelse klar.
Privatliv i hulen og motorikudfordringer
Hvert barn skulle have deres egen soveplads inde i en hule eller rettere kasse placeret i et stort væg-til-væg og gulv-til-loft-element.
I samme element skulle der også være et fælles legerum, en rutsjebane, en trappe, et skjult opbevaringsrum, et åbent opbevaringsrum, endnu en kasse med hule indeni, der fx kan bruges som butik og dukkekrog, samt et skrivebord. Herudover skulle der fæstnes en solid bjælke lige under loftet til ophæng af ringe, gynge og rebstige.
- Jeg laver af princip ikke børneværelser uden mulighed for at kunne hænge et sæt gamle gymnastikringe op. Børn bliver vanvittigt, dygtige rent motorisk af at kunne tumle rundt i sådan nogle ringe hver dag, siger Kalle.
Altid nye opdagelser at gå på jagt efter
Og ringene er i dag da også en realitet på Elliotts, Mila og Willas værelse. Det samme er alle andre af Kalles forslag, for Stine og Thomas kunne hurtigt lure, at børnene på den led fik masser af oplæg til timevis af leg.
- Der er så mange fine detaljer på værelset, som børnene hele tiden kan gå på opdagelse i. De har flere kroge og legehjørner end nede i børnehaven og vuggestuen, så her er der ingen undskyldning for at kede sig, forklarer hun.
- Jeg er også ret begejstret for, at der er tænkt motoriske udfordringer ind i løsningen. Elliott er meget boglig, og netop derfor er det ekstra godt, at han til daglig bliver fysisk udfordret ved at skulle klatre op til sin seng, klatre længere op for at kunne rutsje og klatre ned igen for at starte forfra. Eller klatre i rebstigen og øve balance på gyngen, siger Stine.
Udfordrende indretning giver erfaring og motorik
Kalle synes, at det er lidt ærgerligt, hvis alt det sjove og motorisk udviklende på et børneværelse bremses med en kedelig indretning, fordi mor eller far er bange for ulykker.
- Det kan godt være, at Lille Peter slår sig første gang, han rutsjer eller kravler, men så er han blevet den erfaring rigere og gør det rigtigt næste gang. Børn skal udfordres og udvikles gennem de fysiske rammer, som vi laver til dem på deres værelse, siger Kalle.
Han synes også, at det er en nødvendighed, når søskende deler værelse, at hvert barn har sit eget lille, afgrænsede rum, hvor han eller hun kan trække sig tilbage i fred og ro:
- Her er det så vigtigt, at forældrene opdrager børnene til at respektere de private rum, så de pænt spørger om lov, før de besøger hinanden i rummene. Fællesrummene, som jeg altid laver, og som der også er flere af i Elliott, Milas og Willas værelse, de er til gengæld fælles.
Tænk i højden og i m3 – ikke i m2
På børneværelset i Værløse er det svært at tro på, at der virkelig kun er 16 m2 at brede sig på. Hvordan kan det lade sig gøre, at lave og få så mange forskellige ting og funktioner på så lidt plads?
Svaret er, at tænke i kubikmeter frem for kvadratmeter. Kalle Thesbjergs råd er at bygge i højden. Dels fordi det skaber en særlig dynamik i et rum, dels fordi det giver ekstra pladsmuligheder, og fordi det giver masser af gulvplads at lege på, når alt ikke står på gulvet.
- Gulvplads er vigtigt. Elliot elsker at hælde kasser ud med Lego eller biler og brede sig. Det ville ikke have været muligt, hvis vi skulle have presset tre senge ind på gulvet i det her værelse, siger Stine.
Hvordan får jeg det samme værelse?
Stine har selv stået for malingen og indretningen – følg hende Instagram på Triptraptraesko.
Et idémøde med designer Kalle Thesbjerg koster 3.500 kr. eks. moms. Se mere på Designbykalle.dk
Tænk selv krea – hvad elsker dit barn?
Hun stod for selve indretningen, da Kalle og hans tømrer efter 14 dage havde bygget hele værelsesmøblet i rå mdf. Stine har malet alle flader hvide, for i stedet at lade børnenes tilbehør og legetøj være farveklatterne i rummet. Og så har hun tænkt i små kreative indslag på de forskellige plateauer i værelset.
På øverste fællesplatform har hun fx tegnet et træ på væggen, på næste platform en togbane på gulvet, mens væggene både har skrivetavler, magnettavler og andre legeansporende effekter.
Det store spørgsmål er så, hvordan det går med, at 3 små børn deler værelse. Sørger den fantasifulde indretning nu for, at børnene og deres legetøj aldrig forlader rummet, og at de altid leger i glad treenighed?
- Nej, de er stadig så små, at de helst vil være dér, hvor deres far og mor er, så vi ser både børnene og deres legetøj i stuen og i køkkenet. Men, de er super glade for deres værelse. Så glade, at vi ikke behøver at sidde og holde dem i hånden, når de skal sove, siger Stine.
4 indretningstips til børneværelset
Børneværelset her er kendetegnet ved, at det skal udfylde mange funktioner, det er barnets sovested, arbejdsværelse og aktivitetsværelse på én gang, og det skal dække barnets legerelaterede og dekorationsmæssige behov, selv om de skifter konstant med alderen.
Jo mere gennemtænkt børneværelset er, des lettere er det, at opfylde alle behov og kringle alle udfordringer. Designer Kalle Thesbjerg arbejder efter følgende kriterier, hver gang, han udformer et nyt børneværelse:
1. Ro – ikke kaos
Mange børneværelser er fulde af farver og legetøj, der flyder og signalerer ren kaos. Sådan et sted har børn ikke lyst til at være. Tænk i stedet på, at børneværelset skal være et roligt sted med motoriske udfordringer og samtidig se fedt ud.
2. Undgå farvekaos
Det er en misforståelse at tro, at børn elsker mange farver, eller at drengeværelser skal være blå og pigeværelser pink. Vi voksne ville heller ikke i længden være tiltrukket af at opholde os i et helt blåt eller lyserødt rum. Lav i stedet basen hvid og tilføj farver i børneværelset via tilbehøret. Det er let og billigt at skifte udtrykket i et værelse ved bare at skifte lampen ud, få et nyt gulvtæppe og andre billeder på væggen. Det er straks mere tidskrævende at skulle malle alle vægge og møbler i andre farver.
3. Byg i højden
Se ikke kun på, hvad der kan lade sig gøre at stille på gulvet, men hvad der kan lade sig gøre at bygge i højden. Er der ikke højt til loftet eller skråvægge, er der for det meste alligevel plads til en sjov klatreinstallation eller hems. Ved at bygge i højden bliver der også frigivet mere gulvplads at lege på.
4. Husk masser af opbevaring
Sørg for at have skuffer, skabe, bokse og kasser, hvorfra legetøj hurtigt kan tages frem og hurtigt ryge retur, når der ryddes op.