Tv-serierne ”Matador” og ”Krøniken” er et godt sted at begynde, hvis man vil studere sofastilen i Danmark gennem årene. Tænk fx på den stilige mahognisofa hos familien Varnæs i ”Matador”. Og i ”Krøniken” sidder direktør Nielsen og fru Karin i en hvid, velpolstret sofa, der matcher den ligeledes hvide spisestue i gustaviansk stil. Helt anderledes er stuen hjemme hos datteren Søs og svigersønnen Palle From. Det nygifte par flytter i lejlighed i det nybyggede Bellahøj og indretter sig med lyse og lette møbler fra FDB, bl.a. en sofa designet af Hans J. Wegner.
Sofaen stammer fra rokokotidens Frankrig
– Den polstrede sofa, som vi kender i dag, er en fransk opfindelse fra rokokotiden, fortæller Ulla Houkjær, museumsinspektør på Designmuseum Danmark.
– Sofaen var fra begyndelsen et socialt møbel, selvom det kun var de kongelige og adlen, der havde råd til dem. Almuen sad på slagbænke eller i træstole, fortæller Ulla Houkjær.
Gamle stilmøbler kan stadig købes i antikvitetsbutikker og på auktioner. Det samme gælder i den grad også de moderne klassikere fra 1940'erne og 1950'erne af blandt andre Børge Mogensen og H.J. Wegner. De fås også som nye og ofte til billigere priser end de gamle. Flere af disse møbler har været i produktion, siden de kom frem, mens andre er blevet relanceret.
Sofadesign gennem tiden
Klik for større billeder og swipe for flere billeder
Sofaerne blev blødere
Op gennem 1960’erne og 1970’erne blev sofaerne blødere og derved mere behagelige at sidde i. Teknik og nye materialer gjorde, at man kunne fabrikere polstrede møbler til rimelige penge.
Men det var først i 1990’erne, at sofaerne begyndte at vokse. Inspirationen kom fra USA, men blev finpudset af især italienske møbelarkitekter, som var meget optaget af minimalismen. Resultatet blev de store flydersofaer, der i visse udgaver nærmest er på størrelse med en dobbeltseng.
Transformeringen af sofaen fra et sidde- til et liggemøbel skete, samtidig med at vi begyndte at se mere tv og video og måske af den grund at samtale mindre. Samtalen blev så meget passende flyttet til samtalekøkkenet, som Kvik lancerede i 1999. I stedet for at sidde i sofaen og stirre på tv’et skulle vi igen tale sammen, men ikke i sofaen. Nu sad de voksne omkring køkkenøen eller spisebordet, mens børnene lå og så film i flydersofaen.
I dag er den store behagelige flydersofa stadig populær, men vores nye tv-vaner gør, at vi måske ikke længere har brug for en fællesplads foran ”stuealtret”.
P.t. er det de små sofaer, som designerne kæler for. Det lille format giver mange muligheder. Her kan du sidde og læse – eller se en film på iPad'en, og der er alligevel altid plads til en til, så der kan udvikle sig en samtale.
Sofaen - et levende møbel
Designeren Charlotte Høncke har netop en passion for små sofaer, som hun har designet en del af.
– Et af mine første arbejder, den højryggede sofa Kupé, er meget inspireret af 1950’erne, men har samtidig et meget nutidigt udtryk. Øreklapperne er fx blevet meget store, og benene høje fortil og lave bagtil, fortæller hun fra sin tegnestue på Lynfabrikken i Aarhus.
– Når jeg tegner, kan det være en lille detalje, der fører til hele formen. Når sofaen så er færdig, stiller jeg den ind i et virtuelt rum og sætter bord, tæpper og lamper ind. På den måde kan jeg fornemme, hvordan den vil fungere i indretningen. En god sofa skal skabe stemning i stuen, og formen skal kunne holde mange år, siger hun.
Hun inspireres af arkitektur og kunst, hvorfor hendes nye sofaer er meget skulpturelle og følger en international tendens lige nu.
– Sofastilen i dag bliver mere vovet i sin form, og det er spændende at skabe kontraster med forskellige stofkvaliteter og farver. I dag bor vi meget forskelligt. Nogle foretrækker at bo helt alene, andre at være flere sammen. Desuden sker der meget nyt i arkitekturen, som kræver en forandring af de gængse former for møbler, siger Charlotte Høncke.