Klik for større billeder og swipe for flere billeder
Vandt præmie for genbrug
Jørgen Krag Eriksens kolonihavehus blev kåret som vinder i kategorien "Genbrug", da Videncentret Bolius Idépris blev uddelt i januar 2011.
Da familien Krag Eriksen i 2002 købte en togvogn i en kolonihaveforening ved Århus, stod det hurtigt klart, at 26 kvadratmeter uisoleret togvogn var for småt - selv for et fritidshus - til 2 voksne og i dag 3 børn.
- Ud over at renovere togvognen, blev vi nødt til at bygge til. Vi opdagede, at togvognen havde et meget stærkt udtryk, som vi ønskede at understrege og bygge videre på.
- Derfor endte vi med en 14 kvadratmeter stor tilbygning plus hems, lavet af togvogns-skrot, fortæller Jørgen Krag Eriksen, der har en baggrund som tømrer og er uddannet arkitekt.
Genbrugte planker fra togvogne til gulv og væg
Da han begyndte at gå på jagt efter skrot, blev både han og familien så begejstrede, at idéen til det nye kolonihavehus hurtigt tog form.
Huset består i dag både af en renovering af den oprindelige togvogn - som bl.a. er blevet flyttet over på et fundament og er blevet apteret (har fået indvendig isolering med gips) samt tilbygningen, der består af træ fra en gammel lade beklædt med gulvplader fra gamle togvogne.
- Jeg fandt et sted i Århus, hvor man ophugger togvogne. Her købte jeg en masse lærketræsplanker og plader af vandfast krydsfiner, som stammer fra gulvene i nyere togvogne. Plankerne brugte jeg til gulve og lameller, og de vandfaste krydsfiner-plader brugte jeg som vægge i tilbygningen, fortæller Jørgen Krag Eriksen.
Tænk dig om, når du genbruger
Arbejdet med de mange genbrugsmaterialer har været spændende, men også meget krævende. Fra familien købte huset i 2002, og indtil det stod færdigt i sommeren 2007, har Jørgen Krag Eriksen brugt et års arbejde på at gennemføre projektet.
- Det kræver meget tid at arbejde med genbrugsmaterialer - både at finde dem og passe dem til. En del af lærketræslamellerne var fx rådne, ligesom krydsfiner-pladerne skulle renses for jern og proppes til, før de kunne blive malet sorte.
- Døre og vinduer har vi også brugt tid på at finde fra genbrug, fortæller Jørgen Krag Eriksen, der fik god hjælp af venner og bekendte undervejs.
Minimalistisk indretning, med tog som tema
Indvendigt er både den gipsbeklædte togvogn og tilbygningen gennemført minimalistisk, dog med tog som tema. Der er ingen lister eller skabe, alt er gemt væk under gulve eller i nicher.
Blandt togvogns-skrottet fandt familien nogle gardinstænger fra gamle S-toge, som de har brugt til knagerækker, og gamle tog-skilte, som dekorationer.
Kolonihavehus til afslapning og gæstehus
Ud over pejsestue, køkkenalrum og badeværelse, har huset kun ét aflukket rum (forældresoveværelse). Herudover er der en stor hems til børn og gæster.
- Rent praktisk fungerer huset rigtigt godt i dag. Børnene elsker det, fortalte Jørgen i 2011.
Familien bor til dagligt i Skærbæk ved Fredericia, men bruger kolonihavehuset en del i sommerhalvåret. Fritidshuset bruges også som gæstehus til venner og bekendte.
Genbrug giver togvogns hus et stærkt udtryk
Resultatet er blevet et fritidshus med et meget stærkt visuelt udtryk med vægt på det gedigne og funktionalistiske. Dommerne i Videncentret Bolius Idépris skrev bl.a., at der både på det praktiske, idémæssige og designmæssige plan er tale om "et ganske særligt projekt", hvor genbrugsidéen er gennemført "i et imponerende omfang".
Fakta om den ombyggede togvogn og tilbygningen
Familien købte togvognen i kolonihave-foreningen i Åbyhøj ved Århus i 2002. Huset stod færdigt i sommeren 2007. Jørgen vurderer, at det har taget ham et årsværk at udføre arbejdet.
Han har selv stået for alt, inkl. projektering, design, behandling af materialer samt konstruktion.
Pris:
- Køb af togvogn/kolononihave: 50.000 kr.
- Div. genbrugmaterialer fra tog-ophug: ca. 15.000 kr.
- Div. genbrugsvinduer/døre: ca.15.000 kr.
- Solcelleanlæg: 20.000 kr.
- Div. materialer, værktøj, transport, køkken, hårde hvidevarer m.m.: 250.000 kr.
- I alt: 350.000 kr.