Hvad er en garageport?
En garageport er en port, der lukker garagen til. Modsat i en carport er bilen derfor helt skjult og lukket inde, så personer, der går forbi, ikke kan se den.
Porten lukker regn, blæst og sol ude, så bilen forbliver i en behagelig temperatur uanset årstiden og vejret udenfor. Du slipper dermed både for hedeture i en solopvarmet bil og de iskolde morgener, indtil bilen er kørt varm.
En garageport kan også være med til at beskytte bilen mod at blive stjålet eller udsat for indbrud eller hærværk. Den giver også mulighed for at bruge garagen til andre ting end at parkere bilen, fx et bordtennisbord, et værksted eller familiens tre kaniner.
Se 16 flotte garageporte
Klik for større billeder og swipe for flere billeder
Hvilke typer garageporte findes der?
Der findes flere forskellige typer af garageporte og i forskellige materialer som træ og stål. Hvordan de åbner og lukker, er hovedsageligt det, der adskiller dem fra hinanden.
Vippeport
En vippeport er en klassisk model, der har eksisteret i mange år. Som navnet antyder, åbnes en vippeport ved, at porten bliver vippet udad. Herefter skubbes den ind langs garagens loft, så den ligger vandret. At porten vipper udad, har den ulempe, at det kræver plads foran garageporten. Bil nummer to kan derfor ikke holder lige op ad, ligesom det kan skabe problemer, hvis garagen står tæt på et fortov eller lignende, hvor andre går forbi.
Vippeporten er typisk fastgjort i en ramme monteret i portåbningen. Vær derfor opmærksom på, at åbningen bliver lidt smallere med en vippeport.
Vippeporten er til gengæld den nemmeste af alle garageporte at montere på grund af en enkel konstruktion. Det er derfor forholdsvist let selv at montere den.
Udover mulighed for at spare penge ved montering, koster en vippeport ofte mindre end de andre porttyper. Vil du have en god port for et lille budget, kan en vippeport derfor være et godt valg.
Ledhejseport
En ledhejseport er en nyere model og en af de mest almindelige porttyper i dag.
En ledhejseport hejses lodret op og ruller med et knæk på 90 grader ind langs loftet i garagen. Det kan den gøre uden at vippe, da porten er delt i led, der gør den bøjelig. En ledhejseport har derfor modsat en vippeport ikke brug for plads foran garagen, når den skal lukkes eller åbnes.
En ledhejseport monteres på garagens inderside. Det betyder, at den lukker tættere end en vippeport, og at der ikke går plads i garagens åbning til lukkemekanismer. Der skal dog være plads under loftet til, at porten kan køre ind.
Rulleport
En rulleport fungerer næsten på samme måde som en ledhejseport. Men som navnet røber, ruller porten sig sammen over portåbningen i stedet for at fortsætte ind langs taget i en 90 graders vinkel.
Det har den fordel, at porten kun fylder ved lysåbningen og ikke inde i garagen Med en rulleport har du derfor mulighed for at hænge lamper eller andet op i loftet.
Da porten skal kunne rulle sammen, er lamellerne tynde, og derfor er isoleringen ikke så god.
Sidekørende ledhejseport
En sidekørende ledhejseport er en mindre almindelig model og derfor også ofte dyrere end de andre.
En sidekørende ledhejseport minder på mange måder om en ledhejseport. Men mens en ledhejseport kører ind under taget, kører en sidekørende ledhejseport hen langs væggen i den ene side af garagen.
Vil du stadig have mulighed for at hænge ting op på alle garagens vægge, kan du sætte endnu en væg op, så porten forsvinder ind mellem to vægge.
Sidehængt port
En sidehængt port er en klassisk og gammel portmodel og passer derfor godt til ældre huse.
Dørene er sidehængte og åbner udad til hver sin side som helt almindelige døre i et hus. At dørene åbner udad, betyder, at porttypen kræver plads foran sig ligesom vippeporten.
Porten kan deles på midten eller asymmetrisk, så den ene dør bliver bredere end den anden.
Manuel eller automatisk garageport?
Nogle garageporte styres automatisk, mens andre åbnes og lukkes manuelt ved hjælp af håndkraft.
Med en garageport, der styres med håndkraft, er det nødvendigt at stige ud af bilen, hver gang porten skal åbnes og lukkes.
De fleste nye garageporte i dag er automatiske. Her monteres en motor indvendigt over portens åbning i garagen, og kan herefter styres ved hjælp af et kodetastatur eller en fjernbetjening.
Det kan være en fordel både at have et kodetastatur og et par fjernbetjeninger, så du undgår at skulle lede efter fjernbetjeningen, hver gang du skal ind.
Med en fjernbetjent garageportåbner kan garageporten åbnes, mens bilen kører ind ad indkørslen. På den måde undgår du at skulle ud i regn og blæst for at åbne garageporten, men kan køre lige ind i den.
Nogle automatiske garageporte kan styres ved hjælp af en app på mobilen. Med en app kan du, mens du er på ferie, åbne garageporten, så postbuddet kan aflevere en pakke, eller naboen kan komme ind og låne græsslåmaskinen.
Hvad kræver en automatisk garageport?
En automatisk garageport kræver, at der er lagt strøm i garagen, og at der er plads til motoren over portåbningen. Motoren er typisk 5 cm. høj.
Er disse kriterier opfyldt, kan en gammel, manuelt styret garageport også blive automatisk. Der er derfor ingen grund til at købe en helt ny garageport, men blot en motor og en fjernbetjent garageportåbner. En motor og en fjernbetjent garageportåbner koster omkring 1.000-4.000 kr.
Du kan selv montere motoren på garageporten. Du kan finde hjælp i mange vejledende videoer på nettet, eller få fx garageportfirmaer til at gøre arbejdet.
Motoren skal være stærk nok til, at den kan åbne porten. Der skal derfor en kraftigere motor til en garageport på seks meter end en på to meter. Da der også kan være forskel på garageportes højde, bliver motorens kraft ofte angivet i kvadratmeter. Når du vælger en garageportåbner, skal du derfor vide, hvor mange kvadratmeter din garageport fylder.
Hvis du ikke har andre veje ind eller ud af garagen end via garageporten, er det en god ide at montere en frikoblingslås, også kaldet en nødkoblingslås, på garageporten, der kan frikoble motoren udefra, så du manuelt kan åbne garageporten og stadig komme ind, hvis der skulle opstå strømsvigt eller en anden nødsituation. En frikoblingslås eller en nødudkobling koster omkring 200-300 kr.
Isolering af garageporte
De fleste garageporte er i dag isoleret. Især mange vippeporte er dog uden isolering.
Med en isoleret garageport forbliver garagen i en behagelig temperatur, hvis garagen også er isoleret, da isoleringen holder på varmen, mens den om sommeren lukker varmen ude.
Hvis du udover holdeplads til bilen, vil bruge din garage til festlokale, hobbyrum eller lign, der kræver ophold i længere tid, er en isoleret garageport og garage derfor en god ide.
Har du gulvvarme eller andre varmekilder i garagen, vil du med en isoleret garageport undgå en høj varmeregning, fordi varmen fiser ud. En isoleret garageport isolerer også mod støj.
Størrelse på garage og garageport
Hvor stor din garageport skal være, afhænger selvfølgelig af størrelsen på din bil og garage.
Som minimum bør din garageport og åbning til garagen være 2,5 meter bred og 2,25 meter høj, hvis du har en almindelig bil og problemfrit vil kunne køre igennem uden at støde på med sidespejlet.
Skal du bygge ny garage, bør du dog lave åbningen minimum 2,75 meter bred og 2,5 meter høj, så den passer til de fleste biler.
Ved valg af en vippeport skal du være opmærksom på, at portens monterings-ramme optager nogle centimeter af åbningen, der derfor vil blive mindre.
De fleste garageporte laves på mål, så de passer præcis til din garage. Det er dog ikke alle garageporte, der kan fås i meget store mål på fx seks meter.
Køber du din garageport i et byggemarked, er der ofte en række forskellige højdemål og breddemål, du kan vælge imellem og kombinere, som du vil.
Rundt om garageporten bør der i siden være 10,5 cm og for oven 12,5 cm, så der er plads til motoren under loftet, ligesom, at porten skal kunne køre ind.
Hvordan skal din garageport se ud?
Der findes garageporte i mange farver, materialer og stilarter. De fleste garageporte er i træ eller stål og tilbydes i mange farver under betegnelsen RAL.
Hvilken garageport, du skal vælge, afhænger af din egen smag, men i særdeleshed også af dit hus’ og garages arkitektur.
En godt råd til at få garageport, garage og hus til at passe sammen er at lade materialer, linjer og farver fra huset og garagen gå igen på garageporten. Bor du fx i et typehus fra 1960’erne med sortmalet træværk, kan du derfor fx gå efter en port beklædt med samme bredde sortmalede trælister.
Montering af garageport – kan du selv gøre det?
Du kan godt selv montere en garageport. Især vippeporte er nemme at montere på grund af deres nemme konstruktion. Det er dog også muligt selv at montere en ledhejseport, en sidehængtport og en rulleport.
Vil du ikke selv montere porten, tilbyder de fleste firmaer at montere den for dig, når de leverer den. Det koster typisk omkring 4.000 kr.
Hvad koster en garageport?
Det er meget forskelligt, hvad en garageport koster. Prisen afhænger nemlig ofte af design, materiale, porttype og størrelse samt portens elektroniske evner.
Prisen starter på omkring 3.000 kr. for de allerbilligste og kan herfra nemt komme op på omkring 10.000–15.000 kr.
Er garageporten en særlig model eller speciallavet af en arkitekt, kan prisen være højere.