Alberts tre krav til ny teknologi
Albert stiller tre krav, som ny teknologi i hans hjem skal leve op til:
- Den skal være en hjælp. Han gider ikke at købe gadgets, der ikke kan andet end at være sjove påfund.
- Den skal se godt ud.
- Den skal passe ind i stemningen, så man altid har fornemmelsen af at være i et hjem og ikke et laboratorium.
Der er ikke noget typisk over Alberts hjem. I sig selv ligger huset imponerende godt nord for København med adgang til en stor have, der grænser op til både skov og den nærliggende Furesø.
Automatiske gardiner og overvågning af kloakpumper
Indvendigt er huset et overflødighedshorn af lækre designmøbler, materialer og inventar, der oser af kvalitet. Og så er der prikken over i'et: den automatiske styring af huset. Det omfatter automatisk lysstyring, automatisk ventilation og gardiner, alarmsystem i hele huset, udendørs wi-fi-dækning og kameraer, musik i alle rum, otte tv-skærme fordelt ud over huset, overvågning af kloakpumper, åbning og lukning af garageport. Og meget mere.
Noget af styringen kan Albert klare med et tryk på en fjernbetjening eller på en af de mange programmerbare stikkontakter. Resten har han overblikket over i en app udviklet til både smartphone og tablet, som fungerer som et slags digitalt cockpit.
Vild med gadgets til hjemmet
- Jeg har altid været vild med gadgets. Jeg var en af de der computernørder, der sad og kodede som 12-årig. Hvis jeg ser et eller andet, jeg synes er fedt, så køber jeg det.
- For nylig købte jeg fx en myggefanger, som udsender kuldioxid, så den imiterer vores udåndingsluft, og så sidder der en duftpatron i, så den også lugter som et menneske. Den virkede kun i fire dage, så gik den i stykker. Det er typisk mig at købe sådan noget, fortæller Albert, da Videncentret Bolius taler med ham i 2016.
Han har arbejdet professionelt med it i mange år. Mens han i sin erhvervskarriere har været optaget af at udvikle teknologi til virksomheder, er det blevet en hobby at finde teknologi, der passer til hjemmet.
- For mig er der en stor tilfredsstillelse i at løse en udfordring derhjemme. Man kunne sikkert godt løse nogle af udfordringerne på en anden måde, men jeg synes, at det er fedt, når jeg kan gøre det med teknologi. Som jeg eksempelvis gjorde det med lysekronen, der kan sænkes op og ned, siger Albert.
Bruser med vand i forskellige farver
Også på badeværelset har Albert i den grad leget med de teknologiske muligheder. I brusekabinen kan spotlyset i loftet indstilles i forskellige farver, samtidig med, at det vand, der kommer ud af brusehovedet, farves i samme farve.
- Det er ren lir. Jeg så det på nettet og tænkte, at det måtte jeg have.
Vinduer åbner automatisk ved fugt og lukker ved regn
Der er installeret automatisk ventilering på badeværelset, og vinduerne kan åbnes, når der registreres fugt. En regnsensor sørger for, at vinduerne ikke står åbne, når det regner.
- Jeg så gerne, at man på vinduerne kunne installere en sensor, som kunne registrere partikler i luften og automatisk åbne, hvis den nåede en vis værdi. Eksempelvis når min kone eller mine døtre har brugt lidt for meget deodorant og parfume. Men der er vi ikke endnu.
Smarte stikkontakter
Albert forklarer, at særligt den sidste regel til tider er en udfordring.
- Stikkontakterne, som jeg fandt i Belgien, og som blev valgt på en kombination af udseende og teknik, kan godt drille lidt. De er programmeret til at gøre noget forskelligt i forhold til lys og varme, afhængigt af, hvor på kontakten man trykker.
- Til stor irritation for min kone og mine børn. De deler ikke min interesse for teknologi. Jeg har prøvet at sætte dem ind i, hvordan de fx tænder lyset ude i haven via iPad'en, men de glemmer det igen efter fem minutter. De gider ikke at lære det, siger Albert.
Da nettet gik ned, gik alt i huset ned
Han fortæller, at han også engang modtog et surt opkald fra sin kone under en forretningsrejse.
– Hele styringen af huset er koblet op på vores netforbindelse og internet på diverse routere og access points. Så da det gik ned, kunne de hverken se tv, høre musik eller dårligt nok tænde for lyset. Det gad hun ikke. Men sådan er det, når man vælger at have så meget teknologi i hjemmet. Man bliver lidt mere sårbar.
Da nettet gik ned, gik alt i huset ned
Han fortæller, at han også engang modtog et surt opkald fra sin kone under en forretningsrejse.
– Hele styringen af huset er koblet op på vores netforbindelse og internet på diverse routere og access points. Så da det gik ned, kunne de hverken se tv, høre musik eller dårligt nok tænde for lyset. Det gad hun ikke. Men sådan er det, når man vælger at have så meget teknologi i hjemmet. Man bliver lidt mere sårbar.
Alberts bedste gadget
– BeoSystem 7000 er det smukkeste anlæg, der nogensinde er lavet. Problemet er, at det er 22 år gammelt og analogt hele vejen igennem. Jeg har prøvet at koble det op på det digitale system, men det går galt.
- Jeg har overvejet en løsning, hvor jeg kobler alt det digitale fra, så jeg kan have anlægget på som et analogt system, hvor jeg eksempelvis hører plader. Det ville være ultimativt i forhold til at have både det gamle og det nye integreret og brugbart.
LÆS TEMAET ”DET DIGITALE HJEM”