Hvis du har haft indbrud i din bolig, skal du anmelde det til både politiet og dit forsikringsselskab. Så har politiet en mulighed for at fange indbrudstyven/-tyvene, mens du kan få erstatning fra dit forsikringsselskab.
Anmeld indbruddet så hurtigt som muligt.
Hvordan anmelder man indbrud til politiet?
- Ring 112, hvis tyven fortsat er til stede eller lige er flygtet.
- Ring 114, hvis gerningsmanden ikke længere er i eller i nærheden af din bolig.
Du kan også anmelde et indbrud ved at møde op på din lokale politistation eller sende dem en e-mail.
Politiet vil normalt altid komme ud til dit hjem, hvis du har anmeldt et indbrud.
Når politiet har optaget din anmeldelse, får du en kvittering med sagens journalnummer sendt med Digital Post. Hvis du ikke er tilmeldt Digital Post, får du kvitteringen med almindelig post.
Kvitteringen kan du bruge som dokumentation over for dit forsikringsselskab.
Oplysninger ved anmeldelse af indbrud i en bolig
Når du anmelder et indbrud til politiet, er det en god idé at have følgende oplysninger klar, hvis muligt.
- Oplysninger om gerningssted og gerningstidspunkt.
- Identitet eller signalement på evt. mistænkte.
- Oplysninger på eventuelle vidner til indbruddet.
- Dit cpr-nummer, navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse.
- Forsikringsselskab og policenummer.
- Oplysninger om, hvad der evt er blevet stjålet. Fx om de stjålne ting er forsynet med mærkning eller sporingsmulighed, fx gps, nummerering eller indgravering
Læs mere om, hvordan du anmelder indbrud på politi.dk
Anmeld indbrud til dit forsikringsselskab
Normalt kan du – efter at have anmeldt det til politiet – anmelde et indbrud i din bolig på dit forsikringsselskabs hjemmeside. Følg anvisningerne der. Typisk er det en god idé at have kvitteringer/regninger for de stjålne genstande klar. Har du ikke det, kan du fx sende et foto, garantibevis, bankudskrift og en beskrivelse af dine ting.
Du kan også ringe og anmelde indbruddet til dit forsikringsselskab. Vær opmærksom på, at selskabet kan have brug for at få tilsendt flere oplysninger som en politikvittering, en opgørelse over stjålne ting og kvitteringer.
Registrér stjålne genstande fra indbrud
Du kan registrere, hvad der er blevet stjålet, når politiet har været ved din bolig. Det er vigtigt, at du registrerer stjålne værdigenstande så hurtigt som muligt efter, at indbruddet er sket. Det hjælper politiet, når de skal efterforske indbruddet.
Du vil få hjælp af politiet til, hvordan de stjålne genstande skal registreres. Herefter skal de registreres på politiets selvbetjeningsløsning. Husk at registrere dem med så mange detaljer som muligt – fx serienumre eller særlige kendetegn som indgraveringer, mærkning eller særlige skader.
Du skal have følgende oplysninger klar, når du registrer et indbrud i din bolig:
- MitID.
- Journalnummer fra din anmeldelse af indbruddet.
- Navnet på dit forsikringsselskab.
- Oplysninger om de stjålne genstande (mærke, model, kendetegn, antal, værdi mv.).
- Oplysninger om mobile enheder, herunder IMEI-numre (15-16 cifre).
- Oplysninger om. hvorvidt genstanden kan spores (fx ved GPS, DNA, chips eller et elektronisk mærke såsom Airtag).
- Ved stjålet våben eller køretøjer: våbnets serienummer eller køretøjets registreringsnummer.
- Billeder af evt. stjålne malerier, ægte tæpper, smykker, sølvtøj, våben eller dyr.
Du behøver ikke at registrere alt på én gang. har mulighed for at registrere de stjålne genstande ad flere omgange.
Hvis du ikke selv kan registrere de stjålne genstande, kan du få pårørende til at gøre det med deres eget MitID. Hvis du ikke kan registrere de stjålne genstande online, kan du ringe 114.