Giv det et skud. Kast dig ud i det. Du har ikke så meget at tabe – men måske har du noget at vinde. Under alle omstændigheder er det bedre end at give op.
Sådan lyder det fra Stig Bomholt, der er bestyrelsesmedlem i den frivillige nonprofit-organisation Repair Cafe Danmark. Han har taget os med til Repair Cafe Nordvest i København for at give gode råd til at komme i gang med at reparere flere af hjemmets apparater. Og der er et kæmpe potentiale.
Omkring hver femte husstand har i løbet af det seneste år oplevet, at køkkenudstyr som brødrister, blender og lignende gik i stykker. Kun 22 procent af de defekte apparater blev repareret. Det vil sige, at 78 procent ikke gjorde. Det viser nye tal fra en national repræsentativ undersøgelse foretaget af Norstat for Aalborg Universitet.
Stort potentiale for reparationer
Undersøgelsen viser også, at 13 procent i løbet af det seneste år har haft et husholdningsapparat som fx en støvsuger, der gik i stykker. Her var det 77 procent, der ikke blev repareret.
– Undersøgelsen peger på, at der burde være et stort potentiale for flere reparationer af husholdningsapparater og køkkenudstyr, siger Michael Søgaard Jørgensen, forsker ved Aalborg Universitet, som har planlagt og analyseret undersøgelsen.
– Det vil kræve, at der gives tilskud til reparationer, fx som i Frankrig, samtidig med at producenter og forhandlere tvinges til at vurdere og synliggøre, hvor let eller svært det er at reparere det specifikke produkt. Det vil give forbrugerne mulighed for at vælge de produkter, der kan holde længst. Og måske vil de dårligste produkt gradvis blev taget ud af butikkernes sortiment.
Nemmere bare at købe nyt
Der er dog nogle apparater, vi reparerer oftere end for fem år siden.
– Der er sket en stigning i andelen af defekte produkter, der repareres, inden for TV-apparater og hårde hvidevarer. De produktgrupper, der hyppigst bliver defekte, og hvor færrest produkter repareres, er køkkenudstyr som brødristere og blendere og husholdningsapparater som støvsugere, uddyber han.
For mange er det for nemt at købe nyt – eller for svært at kaste sig ud i en reparation, viser undersøgelsen.
– Det er stadig for dyre reparationer sammen med dårligt produktdesign, der er de væsentligste årsager, til, at defekte elektriske og elektroniske produkter ikke repareres, forklarer Michael Søgaard Jørgensen.
Gør et forsøg
Men måske kan du reparere selv og undgå en dyr reparation? Det er et forsøg værd, mener fagekspert i Videncentret Bolius Tue Patursson.
– Der er et væld af gør det selv-videoer og reparationsvideoer på nettet. Så hvorfor ikke liiige give reparationen et skud? I bedste fald kan du få liv i dine apparater igen, og du har sparet penge og undgået et unødigt merforbrug. I værste fald? Ja, så virker det stadig ikke, og du har intet tabt, siger han.
Hvad gør du så, hvis du er helt nybegynder og aldrig har åbnet en brødrister eller skilt en støvsuger ad? Ud over videoer på nettet kan du få hjælp i en af landets 121 repair caféer.
I Repair Cafe Nordvest er de frivillige en aften i august i gang med at hjælpe med reparation af to støvsugere, en el-ladcykel og høretelefoner, da Stig Bomholt bliver sat i gang med en pladespiller. Han konstaterer, at drivremmen til pladespilleren er knækket på grund af alderdom, og så gør han klar til at give gode råd til nybegynderne.