Benytter du dig af privat rengøringshjælp i hjemmet, eller overvejer du det, har det bl.a. stor betydning, om du vælger en momsregistreret rengøringshjælp, og hvilke aftaler I laver for rengøringshjælpens arbejde og arbejdsindsats.
Generelt skal I lave en forventningsafstemning, find fx ud af, hvilke opgaver der er vigtigst, hvad der sker ved sygdom, skader og lignende, og hvilke genstande i boligen rengøringshjælpen skal være ekstra opmærksom eller forsigtig med.
Få servicefradrag for rengøringshjælp
Servicefradraget dækker rengøringshjælp med et fradrag på 6.600 kr. pr. person i 2023.
Vi har udregnet, hvad en årlig rengøringshjælp koster - og hvor du meget du sparer på denne ved at bruge servicefradraget. I udregningen antager vi, at du får professionel rengøringshjælp to timer om ugen til en timeløn på 250 kr., svarende til en årlig udgift på 26.000 kr. En lovlig rengøringshjælp koster normalt mellem 175 og 450 kr. i timen.
- Med én person i husstanden koster rengøringshjælp efter værdi af fradrag 24.284 kr. årligt.
- Med to personer i husstanden koster rengøringshjælp efter værdi af fradrag 22.568 kr. årligt.
- En sort - og dermed ulovlig - rengøringshjælp til 150 kr. i timen koster årligt 15.500 kr.
Kilde: Jørgen Munksgaard Rasmussen, Videncentret Bolius' ekspert i boligøkonomi
Hvad koster rengøringshjælp?
Et rengøringsfirma, der betaler skat og moms, skal typisk have 150-450 kroner i timen. Hvis du får rengøringshjælp en time ugen, koster en rengøringshjælp årligt 13.000 kr. Det kan du få fradrag for med servicefradraget.
Rengøringshjælp pris
En "'sort' rengøring varierer meget i pris, men koster normalt mindre end en lovlig rengøring, i visse tilfælde ca. det halve af en 'hvid' rengøring. Ifølge en undersøgelse af Rockwool Fonden fra 2016 koster en ulovlig rengøring 110 kr. og en lovlig rengøring ca. 170 kr. i timen.
Men det kan ikke betale sig at få lavet det 'sort' - en 'sort' rengøring har nemlig markante ulemper - primært, at det er ulovligt at bruge sort arbejdskraft. Betaler du 150 kr. i timen for en sort rengøringshjælp en time om ugen, koster det 7.800 kr. årligt.
Husk at indberette dit servicefradrag. Regningen skal være betalt digitalt senest ved udgangen af februar og indberettet til Skat senest 1. maj.
Skal du vælge 'sort eller 'hvid' rengøring?
Der er flere ulemper ved at vælge den 'sorte' rengøring, hvor vedkommende ikke betaler moms eller skat af arbejdet:
- Det er ulovligt at benytte sort arbejdskraft.
- Sort rengøring kan blive en dyr affære. Bliver fx mingvasen eller fjernsynet slået i stykker eller arvesmykkerne stjålet, skal du selv betale.
- Den 'sorte' rengøringshjælp har ikke nødvendigvis nogen erfaring. Det kan både have konsekvenser for kvaliteten og tidsforbruget.
- Rengøringshjælpen kan smutte fra evt. aftaler, hvilket kan have økonomiske og praktiske konsekvenser.
Hvad er fordelene ved at vælge "hvid" rengøring?
- Ofte vil rengøringsfirmaet selv spørge ind til, hvad i boligen, der betyder ekstra meget for dig. Bliver der ikke spurgt til det, bør du som kunde selv sige, hvad der skal passes særligt på.
- Hvis du vil sikre dig mod ikke selv at skulle betale, hvis noget går i stykker eller forsvinder, er det altafgørende, at virksomheden er forsikret og registreret hos Skat, for så dækker forsikringen skader i hjemmet opstået under rengøringen.
- Som kunde er du oftest garanteret en afløser under ferie og sygdom.
- Oftest er du garanteret, at medarbejderen har ren straffeattest.
- Rengøringsmedarbejderne har erfaring med at måle opgaven op og vurdere opgavens omfang.
- Så længe håndværkerfradraget eksisterer, kan du bruge det til rengøring i hjemmet.
Hvordan finder du den bedste rengøringshjælp?
Den bedste anbefaling er oftest den personlige. Så har du venner, familie eller kolleger, der bruger rengøringshjælp, så spørg dem om først.
Alternativt kan du søge informationer i aviser og på internettet og anmeldelser af rengøringsfirmaer på diverse hjemmesider med brugeranmeldelser. Der findes hjemmesider, der samler rengøringsfirmaer for dig.
Søg rengøringshjælp ligesom Airbnb
Det er også muligt at bruge en internet-baseret platform, hvor den enkelte hjemmeside samler en række mulige rengøringshjælpere for dig, fx Hilfr, Happy Helper, Care og Handyhand. Man kan kalde det en form for Airbnb for rengøringshjælp.
Her er det nemt at finde en lovlig rengøringshjælp til en fast pris, og hvor forholdene for både dig og rengøringshjælpen er i orden. Tjek firmaets krav til rengøringshjælpens erfaring og/eller uddannelse, deres politik om afbud/udeblivelse og deres geografisk dækning. Sikr dig endvidere hjælpens cpr-nummer, så du kan trække udgifterne fra på din selvangivelse som servicefradrag.
Priserne og forholdene kan variere fra platform til platform, og ikke alle dækker hele landet, så tjek evt. flere af siderne, før du bestiller.
Hvordan får du mest ud af din rengøringshjælp?
Hvis du skal have rengøringshjælp i dit hus eller din lejlighed, er det vigtigt at få aftalt præcist, hvad du skal have gjort rent, og hvad der sker, hvis din normale rengøringshjælp er syg.
Lav en aftale med din rengøringshjælp, inden rengøringen starter. Du kan med fordel følge nedestående råd. På den måde sikrer du dig, at der ikke opstår tvivlsspørgsmål.
- Book et orienteringsmøde, så du sikrer, at kemien til rengøringsfirmaet er ok.
- Aftal, om du selv skal stå for oprydningen, inden rengøringshjælpen ankommer. Hvis du selv rydder op, er det nemmere for rengøringshjælpen at gøre rent, hvilket kan nedbringe prisen og forbedre selve rengøringen.
- Lav en aftaleseddel, der forventningsafstemmer jeres ønsker og krav. Det er svært at gøre hovedrent i et hus på to timer. Derfor bør du aftale og nedskrive i den endelige kontrakt, hvad der præcist skal gøres - og i hvilken rækkefølge. Hvad præcist afhænger af, hvor meget du selv vil gøre rent før/efter, og hvor tit rengøringshjælpen skal komme.
- Du bør også afklare, hvilke opgaver der er vigtigst i tilfælde af, at alle opgaver ikke kan nås. Du kan også sætte krav til, hvilke rengøringsmidler eller -metoder der bruges.
Det kan være en fordel at være hjemme den første dag, rengøringshjælpen kommer. Ikke for at overvåge personen, men fordi det kan bidrage til nye spørgsmål eller aftaler. På den måde kan man også præcisere de vigtigste punkter i aftalesedlen mundtligt.