Da telefonen ringede hjemme i parcelhuset i Holbæk hos Mogens Nielsen, tog han den og svarede høfligt, som han plejer. Det var en kølig martsdag, og den pensionerede lærer og viceskoleforstander lyttede, mens en fyr fra energiselskabet Velkommen forklarede, at Mogens Nielsen ville kunne spare 1.300-1.400 kr. om året, hvis han blev kunde hos dem.
– Jeg sagde, at det da lød interessant, så de måtte gerne sende noget til mig, jeg kunne se nærmere på. Jeg gav ham dog mine kontooplysninger, fordi han sagde, det var nødvendigt for, at jeg kunne blive kreditvurderet, fortæller Mogens Nielsen.
Sagde kun ja til at få tilbud og skrev ikke under på noget
Han var overbevist om, at han ikke havde sagt ja til andet end at få tilsendt et tilbud, men i stedet modtog han en bekræftelse af, at han var blevet godkendt som kunde, og efter endnu nogle dage modtog han et kundeskema, han skulle udfylde. Specifikke priser stod der ingenting om.
– Det ville jeg ikke udfylde eller skrive under på. Og derefter gik jeg bare ud fra, at der ikke var en aftale, forklarer Mogens Nielsen.
Velkommen var dog af en anden opfattelse. For Mogens Nielsen opdagede nogle uger efter, at de havde oprettet en betalingsserviceaftale med hans kontonummer og opkrævet et acontobeløb for strømlevering.
Jeg frygter, at der er rigtig mange andre – især gamle – der kan komme ud for det her, og som ikke aner, hvad de skal gøre, og hvor de kan få hjælp.
Mogens Nielsen betalte for den strøm, de sagde, de havde leveret, fordi han ikke ville skylde dem noget, men han ville ikke betale yderligere gebyrer, fordi han ikke mente, de nogensinde havde haft en aftale. De fortsatte dog med at opkræve gebyrer og true med inkasso, låsesmed og strømafbrydelse.
– Og så en dag i juni havde jeg pludselig ingen strøm. De havde simpelthen fjernafbrudt den, forklarer Mogens Nielsen.
Medhold i klage til Ankenævnet på Energiområdet
Mogens Nielsen havde i mellemtiden klaget til Ankenævnet på Energiområdet, og her fik han medhold i, at Velkommen ikke havde en reel aftale med ham. For selv, hvis Mogens Nielsen havde sagt ja til at blive kunde hos Velkommen – hvilket han siger, han ikke gjorde – ville det ikke have været gyldigt. Da han aldrig havde givet samtykke til at blive ringet op, var aftalegrundlaget ulovligt.
Velkommen blev pålagt at betale sagsomkostningerne på 8.500 kr., og derudover blev Mogens Nielsen fritaget for at betale 1.130 kr. til Velkommen, som selskabet mente, han skyldte dem i rykker- og opsigelsesgebyr.
– Velkommen fremlagde ellers som bevis, at jeg havde givet samtykke til at blive ringet op ved at have deltaget i en internetkonkurrence. Jeg kan ikke huske, at jeg skulle have deltaget i konkurrencen, og jeg kan i øvrigt se på betingelserne i den, at man skulle være mellem 18 og 75 år for at deltage. Jeg var altså 78 år på det tidspunkt. De brugte også skemaet, de havde sendt til mig, som bevis. Men her kan man jo se, jeg ikke har skrevet under på noget, siger Mogens Nielsen.
Retssag i Holbæk: Velkommen tog Mogens Nielsen i retten
Sagen sluttede dog ikke der. For Velkommen nægtede at følge Ankenævnets afgørelse. I stedet stævnede de Mogens Nielsen for de 1.130 kr., så sagen er endt i Retten i Holbæk.
– Jeg har ikke prøvet at blive stævnet eller være i retssystemet før, så jeg lærer da noget nyt. For det var kompliceret at skulle udfylde alt muligt digitalt og formulere svarskrift, siger Mogens Nielsen og fortsætter:
– Men det er svært at forstå, hvorfor de vil bruge tid på det for 1.100 kr. Og alle, jeg har talt med undervejs, var overbeviste om, at jeg ville vinde sagen. Men måske håber Velkommen bare på, at jeg dør, inden den bliver afgjort, siger Mogens Nielsen.
Det er absurd
Han kan ikke lade være med at grine lidt af, hvor absurd det hele har været. Men han bliver alvorlig, når han taler om, hvorfor han gik til Ankenævnet, og hvorfor han gerne vil fortælle sin historie.
– Jeg har brugt flere hundrede timer på det her efterhånden, og for mig, der er pensionist og enkemand, gør det måske ikke så meget. Og jeg har kunnet få hjælp af mine børn, brødre og Ældre Sagen og fandt også ud af at få gratis retshjælp undervejs. Men jeg frygter, at der er rigtig mange andre – især gamle – der kan komme ud for det her, og som ikke aner, hvad de skal gøre, og hvor de kan få hjælp. Det er de svage, der kommer i klemme, mener han.
Mogens Nielsen vandt retssag mod elselskab
Velkommen har udskudt sagen flere gange, og tilbød kort før sagen skulle for retten i oktober 2021 et forlig.
Men det afviste Mogens Nielsen. Og han endte også med at vinde sagen.
Byretten i Holbæk var enig med Mogens Nielsen i, at han aldrig har sagt ja til Velkommen, og derfor skal elselskabet betale Mogens Nielsens andel af sagsomkostningerne på ca. 2.400 kroner samt tilbagebetale de 681,81 øre, som selskabet opkrævede for elforbrug.
Henrik Nørmark, direktør i Velkommen, vil ikke kommentere på enkeltsager, og hvorfor selskabet gik så langt for at få knap 1.200 kr.
– Men mere generelt vil jeg gerne understrege, at der endnu ikke er retspraksis omkring de krav, som Forbrugerombudsmanden har opstillet for, hvorvidt der er tale om et såkaldt gyldigt samtykke eller ej, til at vi kan kontakte en forbruger og indgå en aftale. Det vil vi gerne prøve ved en domstol, idet vi mener, at vi har vores dokumentation på plads, siger han.