Hurtigt internet er for de fleste blevet lige så vigtigt som vand i hanen og strøm i kontakterne. Alligevel er det at få lagt kabler ind og få installeret tv-, internet- og telefonforbindelse ikke noget, typehusfirmaer og entreprenører normalt står for.
Derfor er det en opgave, som boligejeren står alene med, hvis du selv bygger nyt. Især, når du bygger nyt hus i et gammelt boligkvarter i modsætning til i større, nye udstykninger, hvor der oftest er lagt en fælles plan for kabler og forbindelser til området.
Svært at få gode råd om kabler til internet
Når du selv står med opgaven, kan det byde på mange frustrationer. Det har Kenneth Hvid, der i 2016 rev et gammelt hus ned og byggede et nyt i Bagsværd, erfaret.
– Det er indviklet at få overblik over tilslutningsmuligheder og udbydere i de forskellige boligområder. Kompliceret at finde ud af, hvilke kabler der er et godt valg, og hvad de forskellige kan bruges til. Besværligt og potentielt meget dyrt at blive tilsluttet hovedkablerne i vejen, når kablerne på grunden endelig er lagt. Og langsommeligt og frustrerende at kommunikere med udbyderne, der vikler én ind i mærkelige priser, abonnementer og forklaringer, siger Kenneth Hvid.
Flere får problemer med at lægge kabler
Det reklamefinansierede rådgivningssite bredbaandsmatch.dk får mange henvendelser om problematikken.
– Det er et rigtigt svært område, så det er ikke underligt, at folk har problemer med det. Jeg sidder og arbejder med det til daglig, og alligevel er jeg glad for, at det ikke er mig, der står og skal bygge nyt hus, siger Laust Stoltze, journalist og teleekspert, i bredbaandsmatch.dk.
Allan Malskær, formand i Parcelhusejernes Landsforening, mener, problemet er stigende.
– Man har selv ansvaret for at sikre sig god rådgivning, når man bygger nyt hus. Men det er selvfølgelig et problem, hvis det er svært at få rådgivning, som det lader til, at det er på dette område. Problemet vil blive større, fordi flere og flere bygger nye huse, og derfor skal vi sikre, at de har ordentlige vilkår og kan få den rette rådgivning til at gøre det, siger han.
Typehusfirmaer må ikke anbefale kabel-løsninger
I Nyhussektionen hos Dansk Byggeri, som er typehusfirmaernes brancheorganisation, mener formand Svend Pedersen dog ikke, at opgaven med at få gravet kabler til og installeret internetforbindelse ved nybyggeri bør ligge hos typehusfirmaerne.
– Når det kommer til el, vand og varme, er det specifikke forsyningsselskaber, der har ret til at levere til et område, og derfor kan en entreprenør stå for tilslutningen. Men når det kommer til teleområdet, er der frit valg, og så kan og må man som typehusfirma ikke overtage beslutningen og pådutte bygherren en bestemt udbyder.
- Det frie valg betyder altså, at man selv er nødt til at overskue opgaven med kabler og tilslutning i forhold til internet og tv. Men vi anerkender, at det kan være svært, og at udbyderne nok ikke har en interesse i at gøre det nemt, siger han.
Kobberkabler, coaxkabler eller fiberkabler
Kabel-aben lander altså hos dig som husbygger. Og hvor starter du så? På Energistyrelsens site tjekditnet.dk, kan du få et overordnet overblik over, hvilke udbydere der dækker dit område. Og når du skal finde ud af, hvor præcis kablerne ligger, kan du gå ind på Ledningsejerregistret ler.dk.
– Jeg anbefaler også altid, at man lige stikker hovedet ind til den nye nabo for at høre, hvad de er tilsluttet. Derefter skal man i gang med at kontakte udbyderne, siger Laust Stoltze.
Og her er det så, du skal til at holde tungen lige i munden. Hvilke udbydere du skal kontakte, afhænger nemlig af, hvilke kabler der ligger i dit område, hvem der ejer dem, og hvilke kabler du selv ønsker. Der findes nemlig tre typer af kabler og dermed tre typer net, du kan blive tilsluttet:
- Kobberkabler (også kendt som ISDN-, ADSL- eller xDSL-kabler), som oprindeligt er telefonkabler, men som du også kan få internetforbindelse gennem.
- Coaxkabler, som er kabel tv-kabler, men som du kan få en hurtigere internetforbindelse gennem.
- Fiberkabler, der vurderes som fremtiden, fordi de giver både den hurtigste internet-, tv- og telefonforbindelse.
Mulighed for tre kabeltyper – nogle steder
TDC/YouSee ejer hele kobbernettet og det største coaxnet. Stofa – flere steder via lokale antenneforeninger – ejer dog også et stort coaxnet. Og når det kommer til fibernettet, har TDC/YouSee den del, der ligger i Nordsjælland og Københavnsområdet, mens det først og fremmest er lokale energiselskaber, der i forskellige konstruktioner ejer fibernet i resten af landet.
Nogle steder har du muligheder for alle tre typer kabler, mens du andre steder kun har adgang til de gamle kobberkabler.
– I langt de fleste tilfælde vil du under alle omstændigheder skulle kontakte TDC/YouSee, men ofte vil du samtidig skulle have fat i en lokal antenneforening eller et energiselskab, forklarer Laust Stoltze.
Efterlyser bedre rådgivning
Herfra burde processen køre gnidningsfrit. For når du først har identificeret udbyderne, tager de jo over og rådgiver dig om valg af kabler og abonnement og ikke mindst tidsplan for og koordinering af nedgravning af kablerne og tilslutning til de relevante net. MEN…
– For det første synes jeg, det er uhensigtsmæssigt, at hele infrastrukturen til alle typer kabler i mange områder – som hos os – kun ligger hos ét teleselskab, som samtidig har en særlig interesse i at sælge egne abonnementer, nemlig TDC/YouSee. For de kan skrue priserne i vejret, og når kommunikationen med dem går i hårdknude, er man magtesløs.
– Samtidig kan jeg ikke forstå, at myndighederne ikke stiller større krav om transparens til de virksomheder, som ejer kabelnettet, og som man er tvunget til at benytte sig af. Så de eksempelvis får udarbejdet en grundig og overordnet vejledning, man kan tage udgangspunkt i. Jeg mener, at man som husbygger bør kunne klikke ét sted for at få at vide: Hvilke muligheder har jeg? Hvilke kabler vælger jeg? Hvem kontakter jeg og hvornår, spørger Kenneth Hvid.
Mere frit valg
Det er Erhvervsstyrelsen og Energistyrelsen, der deler ansvaret på området.
Erhvervsstyrelsen forklarer, at TDC er pålagt en række forpligtelser, fordi de sidder på så stor en del af nettet. Fx skal de give andre selskaber adgang til at benytte deres net.
– TDC’s forpligtelse til at åbne sine net for andre selskaber gælder både TDC’s kobbernet, kabel tv-net og fibernet, forklarer Theis Dekkers Gjedsted, fuldmægtig i Erhvervsstyrelsens tele- og privacyområde.
Ejere af kabelnet har førsteret
Det er dog altid de oprindelige ejere af et kabelnet, der skal stå for at oprette en ny forbindelse til en adresse – som det er tilfældet, når der bliver lagt nye kabler, der skal tilsluttes et nybygget hus – og her må udbyderen gerne binde nybyggeren til et abonnement på op til seks måneder.
I rigtig mange områder vil det således være TDC/YouSee, man først skal tegne abonnement hos, hvis man vil kobles på kobber- eller coaxnettet. Kun når det kommer til fibernettet, kan du frit vælge udbyder, fordi ejeren af nettet i dit område skal tilbyde at etablere forbindelsen, selvom du ønsker en anden udbyder.
Flere udbydere at vælge mellem
Ifølge kontorchef i Energistyrelsens Center for Tele, Jakob Henrik Juul, er der flere nybyggere end tidligere, der kan vælge mellem flere udbydere. Og udviklingen går mod mere konkurrence på området.
– TDC/YouSee’s kobbernet er landsdækkende, og tidligere var det derfor også typisk TDC/YouSee, som forestod kabling og forbindelse af nybyggeri til telenettet. Udviklingen går dog mod, at forbrugerne efterspørger andre teknologier, fx fiber- eller kabel tv-net, hvor der typisk kan leveres højere hastigheder, end hvad der i dag kan fås via kobbernettet. Her er der flere udbydere på markedet, som kan etablere forbindelsen, men så også typisk vil kræve, at man tegner abonnement hos dem, siger han.
Ingen samlet kabelguide på vej
At der kommer flere udbydere, er en positiv udvikling, men det er så også med til at gøre det sværere at overskue mulighederne og finde ud af, hvem man skal kontakte, og hvordan processen skal foregå. Og Jakob Henrik Juul bekræfter, at der ikke findes en samlet guide fra en overordnet myndighed, der vejleder den enkelte husejer. Men han mener, man bliver godt hjulpet på vej i det nuværende system.
– Jeg mener, at man via tjekditnet.dk får en god vejledning i, hvilke tjenester der udbydes på adressen, hvilke selskaber der udbyder disse, og kontaktinformation på disse udbydere. Derudover vil det teleselskab eller den antenneforening, der leverer til naboen, ofte være et godt sted at starte, når man skal i gang med processen, siger han.
Guide: Sådan får du fast teleforbindelse, når du bygger nyt hus
- Tjek tjekditnet.dk for at få overblik over, hvilke udbydere, kabelmuligheder og teknologier der er i dit område. Brug ikke andre hjemmesider og portaler, der har et kommercielt udgangspunkt.
- Spørg dine nye naboer, hvilke teleudbydere de har.
- Send en forespørgsel via ler.dk, hvis du har brug for at vide konkret, hvor kabler og ledninger ligger.
- Kontakt den eller de relevante udbydere i dit område for at aftale ydelser, abonnement og proces. Spørg dem om:
- Forskellene på de muligheder og hastigheder, de forskellige kabler giver (du kan også søge info på bl.a. bredbaandsmatch.dk eller kontakte en elinstallatør for at få rådgivning om dette).
- Hvor og hvordan du får de rette kabler, som du selv skal grave ned på din grund, tilslutte i teknikskabet i huset og gøre klar til tilslutning ude ved vejen.
- Hvor tilslutningsmuligheden ude i vejen ligger, så du får placeret dine kabler korrekt.
- Hvornår de kan tilslutte dine kabler til hovedkablerne, og hvad de kræver af dig, for at det bliver sat i værk.
- Præcise priser på det hele.
- Få dit typehusfirma eller en entreprenør til at grave kablerne (som du køber hos udbyder) ned på din egen grund. Det er en god idé at få dem lagt i et såkaldt tomrør, så du senere kan skifte dem ud (fx fordi, der kommer fibernet i dit område) uden at skulle grave hele haven op igen.6. Kontakt en elinstallatør for at få lavet kabelføring inde i huset og de rette tilslutninger i teknikrummet. Det er en god idé at få lagt tomrør til alle husets rum, så du nemt kan skifte kabler, uanset hvilken teknologi der bliver fremtiden. Elinstallatørens arbejde foregår under selve husbyggeriet, så han skal koordinere sit arbejde med de andre håndværkere.
- Kontakt udbyder, når huset med teknikrum og kabler i haven står færdigt. Så står de for den sidste del af gravearbejdet ude i vejen for at få tilsluttet husets kabler og oprettet de forbindelser, I har aftalt.
Kilder: Mads Risgaard Knudsen, teknisk konsulent i TEKNIQ, Jakob Henrik Juul, kontorchef i Energistyrelsen, Theis Dekkers Gjedsted, fuldmægtig i Erhvervsstyrelsen, Svend Pedersen, formand i Nyhussektionen i Dansk Byggeri, bredbaandsmatch.dk og yousee.dk
Det tog et år at få internet, tv og telefoni
Kenneth Hvid og hans familie troede, at det ville være simpelt at blive tilsluttet internet, tv og telefoni, da de fik revet et gammelt hus ned og bygget et nyt hjem i Bagsværd ved København. Først næsten et helt år efter, at de var flyttet ind, var det tilsluttet.
Kenneth Hvid anede ikke på forhånd, at der fandtes tre kabeltyper, men måtte researche og sætte sig ind i forskellene. Han fandt ud af, at det mest fremtidssikre i forhold til hastighed og muligheder inden for tv- og internetforbindelser er at få gravet både coax- og kobberkabler ned og lægge dem i et tomrør, så der i fremtiden kan skiftes til fiberkabler. Det var TDC/YouSee, der sad på både kobber- og coaxkabelnetværket i deres kvarter, og derfor var det dem, som Kenneth Hvid i første omgang skulle have fat i.
Svært at få klar besked fra TDC/YouSee om kabler
– TDC har en kabelservice, hvor vi kunne købe en kobberkabelstartpakke, så man kunne få gravet kablerne ned samtidig med det øvrige gravearbejde i forbindelse med byggeriet. Samme service kunne vi dog ikke få af YouSee i forhold til coaxkablerne. Men efter mange samtaler med forskellige medarbejdere fik vi dem til at sende kablerne til os alligevel, så de kunne blive gravet ned samtidig med kobberkablerne.
- Da det endelig lykkedes at få begge typer kabler fra TDC, kunne vi ikke få at vide præcis, hvor kablerne skulle tilsluttes ved vejen, men heldigvis har det vist sig, at vi gættede rigtigt, og vores entreprenør fik dem gravet ned det rette sted, fortæller Kenneth Hvid.
Pris steg fra 1.500 til 15.000 kroner
At få hold på rækkefølge, tidsplan og priser i processen har også været meget svært. Som eksempel nævner Kenneth Hvid, at de, før husbyggeriet gik i gang, fik oplyst, at det kostede ca. 1.500 kr. at få tilsluttet kablerne til det eksisterende system i vejen. Men pludselig, da huset stod færdigt, og kablerne skulle tilkobles, var prisen alene på kobberkablerne steget til ca. 15.000 kr.
– At få en sammenhængende vejledning, pris eller samtidig dialog om kobber- og coaxkabler har ikke kunnet lade sig gøre, og der har været varierende forklaringer på årsagen til den kraftige prisstigning.
– Den manglende vejledning betød bl.a., at vi ikke var opmærksomme på at bevare det eksisterende kobberkabel fra det tidligere hus, så splidsningen af kobberkablerne kunne foregå på vores grund i stedet for på offentlig grund, hvorved omkostningen kan reduceres væsentligt. I hjørnet af grunden har vi dog heldigvis sidenhen fundet en stump af det gamle kobberkabel, som vi nu håber at kunne få splidset sammen med det nye kabel, fortæller han.
Forvirringen har været total
Undervejs i processen har det dog vist sig, at det måske slet ikke er muligt at få et kobberkabelbaseret produkt i området. Og selvom der ligger fibernet på den anden side af vejen, kan de heller ikke blive koblet på det. Så forvirringen har været total.
– Det har kort sagt været en jungle på mange niveauer. Vi har talt med utallige medarbejdere og skrevet frem og tilbage, og resultatet er altså, at vi ikke blev tilsluttet før efter næsten et år. Dette skete, da TDC havde et tilbud om gratis oprettelse og ingen binding på et YouSee-bredbånd baseret på coaxkabler, hvor vi kun skulle betale et mindre beløb for selve tilkoblingen af coaxkablerne, siger Kenneth Hvid.
Videncentret Bolius har prøvet at få en kommentar fra TDC/YouSee, men de har takket nej til et interview med henvisning til travlhed.
Teleselskaberne TDC og YouSee er blevet slået sammen, og derfor fremstår de som TDC/YouSee i artiklen (undtagen dér, hvor kilderne selv omtaler dem som enten TDC eller YouSee).
Rent praktisk er det dog YouSees kundeservice, du skal kontakte, når du skal bygge hus og skal have rådgivning om processen.