Hvordan forbereder du dig inden du skal flytte?

Først og fremmest skal du rydde grundigt op i dine ejendele, for der er ingen grund til at flytte med noget, du i virkeligheden burde have skilt dig af med. Det er samtidig en god anledning til at få gennemgået ordentligt ens ejendele og ryddet ud i de ting du ikke længere bruger.

Find derefter ud af, om der er folk der gider at hjælpe. Jo ældre man er, jo mindre mulighed og lyst er der ofte til at hjælpe, og samtidig større risiko for skader under flytningen. Helt generelt er det kun i de helt unge år, at man kan forvente, at venner gider og har mulighed for hjælpe med flytningen - også i takt med mængden af ejendele og ens økonomiske rådighed for at leje et flyttefirma som regel bliver større med alderen. 

Lav en køreplan, hvor du skitserer, hvordan du rent praktisk transporterer dit indbo til din nye adresse.

Din plan kan indeholde overvejelser om:

  • Hvornår skal der pakkes?
  • Hvordan skal der pakkes?
  • Hvad skal der pakkes i?
  • Skal der indkøbes bobleplast til de skrøbelige ting, eller kan du nøjes med aviser?
  • Hvornår skal selve flytningen finde sted? Kan flytningen ordnes på én dag, eller skal den fordeles over flere?
  • Skal nogle af dine ejendele opmagasineres?
  • Hvilket transportmiddel skal du bruge? Skal der lejes en trailer, eller bil?
  • Hvor mange læs skal der transporteres?
  • Hvilken rækkefølge skal tingene flyttes i?
  • Har du tunge og uhåndterlige ting, der kræver ekstra hænder eller særlig transport at flytte?
  • Hvem pakker, og hvem tager imod i den nye bolig?

Husk navnlig at tage højde for, om du har eller kan låne en egnet (last)bil eller trailer, samt hvor mange hjælpende hænder der realistisk er brug for og til rådighed - især af dem, der faktisk kan bære noget.

Du må hellere booke en hjælper for meget end en for lidt. Det kan være meget irriterende, som hjælper til flytningen, hvis man er blevet bedt om at hjælpe til en times tid, og det ender med at blive flere timer. 

Hvor meget skal flyttes?

Som en første forberedelse bør du danne dig et overblik over, hvor meget alt det, der skal flyttes, fylder i nedpakket tilstand. Lav evt. en liste over dine ejendele – den kan hjælpe med at skabe overblikket.

Dine møbler fylder det, de nu engang fylder i hel eller adskilt tilstand, mens indholdet af skabe, hylder og skuffer fylder godt op i flyttekasserne – oftest fylder de mere, end du forestiller sig.

Under alle omstændigheder får du sandsynligvis brug for flere flyttekasser, end du havde forestillet dig. Dem kan du enten købe for billige penge på slagtilbud i det lokale byggemarked eller leje dem en smule billigere, hvis du vil bruge tid på at returnere dem. Dette kan være en fordel, da du nemt kan komme af med dem. 

Sørg for ikke at pakke for mange bøger eller andet tungt i den enkelte flyttekasse, men fordel de tunge ting jævnt i flere. Du kan fylde op med tæpper, linned og tøj, som ikke vejer så meget. 

Hvor får du en flyttebil fra?

Spørgsmålet om en flyttebil afhænger naturligvis af, hvor stort et flyttelæs du har, og hvor langt det skal flyttes. For er der ikke ret langt mellem dit nuværende hjem og din nye adresse, kan du naturligvis blot køre flere gange med en mindre bil og evt. en trailer. Men den går naturligvis ikke, hvis du fx flytter fra Aalborg til København.

Har du adgang til en bil med anhængertræk, kan du mange steder leje en anhænger - fx på en tankstation. Husk blot at reservere den noget tid i forvejen, så du ikke skal bruge tid på at køre rundt til alle lokalområdets tankstationer for at finde en, der er ledig. Det koster sjældent mere end et par hundrede kroner.

Hvis du ikke skal flytte så langt, kan det nogle gange være en løsning at låne en trailer gratis i et byggemarked eller møbelhus. Men vær opmærksom på, at der kan være et mindre gebyr for at reservere på forhånd, ligesom der kan være en lejepris hvis traileren ikke returneres samme dag.

Du kan leje egentlige flyttebiler og lastbiler mange steder, og her gælder det om at se sig godt for. For der er store prisforskelle, både hvad angår selve lejeprisen og prisen for de kørte kilometer.

Desuden skal du naturligvis huske at få den lejede flyttebil ordentligt forsikret, hvad udlejeren under alle omstændigheder kan og bør hjælpe med. Husk at få både ansvars- og kaskoforsikring, samt at få selvrisikodækningen så langt ned som muligt. Men prisen på forsikringen og på selvrisikoen hænger ofte sammen. Jo billigere præmie, jo højere selvrisiko. Endelig skal du sørge for ikke at leje en lastbil i en størrelse, der kræver stort kørekort, medmindre du selv eller en medhjælper har kortet.

Du kan også flytte ved hjælp af en tilkaldt og taxameterafregnet flyttebil med chauffør. Ved sådan en dør-til-dør flytning, hjælper chaufføren altså ikke med slæbearbejdet, men det kan være en god løsning, hvis du ikke har kørekort eller er tryg ved at skulle leje og køre en flyttebil selv. Det kan ofte - alt iberegnet - gøres forholdsvist billigt, hvis du ikke skal flytte alt for meget alt for langt. Jo flere I er om at bære dine ting ind og ud af bilen, des billigere bliver det; foruden kilometertakst betaler du jo også minuttakst for vente- og læssetid. Alle takster afhænger af den valgte bilstørrelse, og de fleste flyttefirmaer råder over biler fra mindre varevogne til store lastbiler.

Hvad får du brug for til flytningen?

Først og fremmest får du brug for en række forskellige emballagematerialer til at beskytte dine ting under flytningen:

  • Flyttekasser.
  • Tæpper.
  • Bobleplast, bølgepap eller silkepapir til beskyttelse af skrøbelige ting som fx. porcelæn, indrammede billeder og glas - vær opmærksom på at avispapir kan afgive tryksværte.
  • Bobleplast eller bølgepap til at beskytte bord- og stoleben.
  • Overtræk til at beskytte dine møbler.

I mange møbelvarehuse kan du forholdsvis billigt købe garderobestativer på hjul, som gør det nemt at flytte klædeskabets indhold, hvis der er plads til stativet i flyttebilen.

Sådanne garderobestativer kan efterfølgende være praktiske til at opbevare vinterovertøjet om sommeren. Du kan dog også leje garderobestativer hos mange flyttefirmaer.

Kantbeskyttere af kraftig plast er gode til at beskytte dine møblers kanter mod de stød og små slag, der næsten er umulige at undgå under flytningen. De kan også købes eller lejes hos mange flyttefirmaer.

Har du fået gratis hjælp, bør du sørge for, at der hele dagen er rigeligt med snacks, mad og drikke til dine hjælpere. 

Husk, at deres tid og kræfter er med til at spare dig for rigtig mange penge, og så er det kun rimeligt at gøre dagen så bekvem for dem som overhovedet muligt.

Hvordan pakker du bedst dine ting?

Du bør få fyldt stort set alle flyttekasser, inden flyttebilen og hjælperne ankommer. Jo flere ting der står klar til transport, jo bedre kan du udnytte pladsen i din flyttebil, og jo nemmere vil flytningen gå. 

Glas og porcelæn kan pakkes i separate flyttekasser uden andre hårde og tunge ting. Især flyttekasser med bøger skal ikke fyldes mere, end de kan løftes og bæres af én person. Fyld op med lettere ting som tæpper og tøj.  

Fyld øvrige kasser godt op, dog uden at overfylde dem, så du undgår, at de vælter eller går i stykker, hvis de evt. skal stables i bilen eller på traileren. Glas og flasker kan med fordel emballeres ved hjælp af specielle glasindsatser, der kan fås i mange byggemarkeder og flyttefirmaer.

Det er en god ide at pakke kasserne med indbo fra de enkelte rum, så fx indbo fra soveværelset pakkes i samme kasser. Så står man med et noget mere overskueligt udpakningsarbejde efter flytningen. 

Lav en liste over, hvad der er i de enkelte flyttekasser, og mærk flyttekasserne med indhold eller nummer ifølge listen. Skriv tydeligt på dem, hvor de skal placeres i den nye bolig, da det er en stor hjælp, når kasserne når frem til destinationen.

Skil møbler og andre genstande så meget ad, som det overhovedet er muligt. Det kan fx snildt tage en time at flytte et helt tofløjet klædeskab op på tredje sal, hvor det får rigtig mange skrammer undervejs, men måske mindre tid at bære det op i adskilte dele og med langt mindre risiko for at der sker skade – på både møblet eller dem der flytter det.

Beskyt fotos, billeder og spejle med bobleplast, og husk at stille dem oprejst, så de holder formen. Beskyt fjernsyn, computer, spillekonsol og stereoanlæg m.v. med flyttetæpper eller bobleplast. Brug arkivkasser til at opbevare vigtige dokumenter og papirer, så de er nemme at finde, når du får brug for dem.

Sørg for tydeligt at markere flyttekasser med ting, du skal bruge umiddelbart efter flytningen, og anbring dem, så de er nemme at få fat på. Det kan fx være sengetøj, toiletsager, tøj, rengøringsmidler, mad og lign.

Hvad skal du passe på under flytningen?

Først og fremmest skal du naturligvis passe på dig selv, dine medhjælpere og dine ting. Når man går rundt mellem hinanden med tunge ting i hænderne, kan der nemt opstå skader. Især hvis I løfter forkert, eller der tabes et eller andet ovenfra.

Du skal også holde et godt øje med dine ting undervejs. Husk, at der altid bør være mindst én person ved flyttebilen, så forbipasserende ikke kommer til at tage en kasse eller et møbel. Simpelt tyveri erstattes ikke af forsikringen.

Som udgangspunkt er man ansvarsfri, når man hjælper andre. Hvis dine hjælpere taber noget eller på anden måde kommer til at skade nogle af dine ting, er der derfor ingen forsikringsmæssig hjælp at hente. De fleste vil i den situation måske nok føle sig moralsk ansvarlige, men vedkommendes eventuelle ansvarsforsikring er altså ikke forpligtet til at dække skaden.

Hvad gør du, hvis der sker skader på inventar?

Når du flytter, skal du naturligvis huske at meddele det til dit forsikringsselskab. De fleste forsikringsselskaber har en flytteklausul, hvoraf det fremgår, at du vil være forsikret i en vis periode, typisk 30 dage. Dækningen gælder på begge adresser, så du kan nå at få flyttet alle dine ejendele. Forsikringsmæssigt er du altså ikke forpligtet til at flytte alting på selve flyttedagen.

Sker der skader på dit indbo undervejs, og dækker forsikringen dem, er det vigtigt, at du kan dokumentere, hvad der er sket og hvordan, fx med et fotografi. Har du vidner til det indtrufne, er det også en god idé at sikre sig deres navn, adresse og telefonnummer.